- hushållsekonomi för alla - ät gott och spara tid, pengar och miljön -

tisdag 1 juli 2014

Kycklingsoppa med pannkaksnudlar


Kvällens middag blev kycklingsoppa. En färsk lök och en morot i en gryta med lite olivolja. Ett skinnfritt kycklinglår och buljong. Puttra på en halvtimme, tre kvart. Fiska upp kycklingen och i med färsk vitkål och ett par broccolibuketter, en liten näve med sopp-pasta. Pilla av köttet på kycklingen och lägg i det i soppan igen. Skär ett par överblivna pannkakor i tunna strimlor och toppa anrättningen med dessa.
Aaah, vad gott. Nu saknar jag familjen!! Önskar att jag fick servera denna välgörande soppa för dem. Ungarna hade älskat pannkaksnudlarna.
Jag kan tänka mig att det här är något som barnen i Fem-böckerna eller i Susan Coopers värld skulle få ordinerat av någon bastant, men välvillig husmor om de var förkylda.

Jag valde att laga den här rätten för att jag ville äta upp min färska vitkål och för att jag ville hitta en slutdestination för de två bleka, första pannkakorna från frukosten igår. Vanligtvis är det ingen som vill äta upp dem, så de åker i soptunnan. Någon som har andra idéer för att använda pannkaksrester?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar