- hushållsekonomi för alla - ät gott och spara tid, pengar och miljön -

torsdag 19 juni 2014

Välkommen


Jag har fått den här idén att skriva en bloggen om hushållsekonomi. Jag har upptäckt att jag kan något som inte alla kan. Något som både gemene man och samhället i stort har glädje av. Jag kan hushålla.
Jag har sett på Institutet för privatekonomis hemsida att en familj på 2 vuxna och 2 barn spenderar nästan 5.800:-/månad på mat i genomsnitt. Sedan slängs ca  27 % av den maten - det blir ca 18.000:- på ett år!! Det betyder att en person per hushåll arbetar gratis en månad om året!
Vi brukar klara oss på ungefär 3.000:-/månad, dvs. vi sparar ytterligare 10.000:- om året. Då ingår shampoo, tvättmedel, städprylar och allt annat som annat som jag handlar i mataffären. Jag tror att vi skulle kunna klara oss på ännu mindre - ett starkt glassberoende begränsar budgetbesparingarna. Vi äter kött, ekologiskt och mycket och vi har ofta gäster!! 
Det händer att vi slänger mat, men inte särskilt ofta och aldrig utan att att ha smakat eller tänkt igenom om det kan användas till något.
Vad är då hemligheten? 
Som i all annan ekonomi handlar det om kontroll på budget, lager och inköpspriser. 
I den här bloggen har jag för avsikt att dela med mig av mina bästa tips på hur du kan få en bättre ekonomi i köket utan att tumma på kvaliteten.
Välkomna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar